KONCEPCJA PRACY
Przedszkola Niepublicznego Sióstr Św. Józefa
We Florynce
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526 ze zm.).
Przedszkole jest placówką katolicką.
Misja przedszkola:
Pragniemy, wspierać dzieci we wszechstronnym rozwoju w oparciu o wartości chrześcijańskie i towarzyszyć im w odkrywaniu piękna stworzonego świata i jego Stwórcy.
Pragniemy przekazać dzieciom radość płynącą z Ewangelii poprzez wychowanie i rozwijanie w nich postaw prospołecznych, zgodnie z przykazaniem miłości Boga i bliźniego.
Pragniemy wspierać rodzinę w wychowaniu dzieci i kształtowaniu w nich właściwego „stanowiska wobec Boga, Kościoła i państwa”1 na wzór św. Ks. Zygmunta Gorazdowskiego stając się „wszystkim dla wszystkich, aby zbawić choć jednego”2.
Wizja przedszkola:
Pragniemy, aby przedszkole stawało się miejscem i środowiskiem, w którym dziecko jest szczęśliwe, może rozwijać się i wzrastać w poczuciu bezpieczeństwa, atmosferze miłości, akceptacji i szacunku.
Św. Ks. Zygmunt Gorazdowski mówił: „Społeczeństwo składa się z jednostek, a kto szczerze pragnie dobra dla ogółu musi przede wszystkim korzystnie i zbawiennie wpływać na poszczególne jednostki, które mu Pan Bóg powierzył. Jak te jednostki dzisiaj wychowamy, takim będzie całe społeczeństwo za lat kilkadziesiąt”3.
Cele ogólne:
- Objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków prawidłowego rozwoju
- Wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z założeniami chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej, uwzględniając wrodzony potencjał dziecka i jego możliwości
- Kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie i innych ludzi oraz otaczającego świata
- Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Przedszkole opiera się na następujących założeniach:
- Przedszkole dostarcza wiedzy i kształtuje umiejętności dzieci
- Przedszkole wprowadza dzieci w świat wartości chrześcijańskich
- Przedszkole przygotowuje dzieci do bycia w grupie i w społeczeństwie.
Głównymi zadaniami przedszkola jest:
- Właściwa organizacja procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zmierzająca do osiągnięcia przez dzieci gotowości szkolnej
- Wychowanie w duchu wartości chrześcijańskich poprzez ukazanie dzieciom prawd wiary i doprowadzenie do osobistych doświadczeń towarzyszących spotkaniom z Bogiem
- Współpraca z rodzicami integrująca system wychowania w rodzinie i w przedszkolu
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym sprzyjająca rozwojowi wiedzy i kreatywności u dzieci oraz kształtowania postaw społeczno- kulturowych.
Osiągnięcie powyższych założeń i zadań umożliwia realizacja:
- Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Statutu
- Procedur obowiązujących w przedszkolu
- procedura informowania rodziców o obserwacji dziecka
- procedura przepływu informacji przedszkole-rodzic
- procedura przyprowadzania i odbioru dziecka
- Rocznego planu pracy
- Przyjętego Programu wychowania przedszkolnego i programów wspomagających
Chcemy, aby Absolwent naszego przedszkola:
- Ufał Bogu i wiedział, że jest Jego ukochanym dzieckiem i wartościowym człowiekiem
- Pielęgnował wartości moralne takie jak: miłość i miłosierdzie, dobroć, prawdę, szacunek, przyjaźń
- Kochał swoją rodzinę i z nią się utożsamiał
- Miał poczucie przynależności narodowej i regionalnej, znał i szanował swoją ojczyznę, poznawał jej historię, kulturę i tradycje
- Nawiązywał właściwe relacje oparte na szacunku, zaufaniu, akceptacji i posiadał umiejętność współdziałania
- Był gotowy do podjęcia nauki w szkole poprzez wszechstronny rozwój osobowości
- Potrafił używać swych zdolności w służbie innym niosąc im radość i nadzieję
- Umiał dostrzegać piękno i dobro wokół siebie
- Dzielił się z innymi swoimi umiejętnościami i talentami
- Przestrzegał praw innych ludzi, zasad kultury i postępowania według ustalonych norm
Zasoby osobowe przedszkola:
Kadra pedagogiczna posiadająca:
- Wymagane kwalifikacje zawodowe
- Świadomość koncepcji pracy przedszkola
- Szacunek do każdego człowieka i kulturę osobistą
- Wiarę w Boga przejawiająca się w świadectwie życia
- Umiejętność współpracy
- Umiejętność dzielenia się doświadczeniem zawodowym
- Przekonanie o konieczności aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola
- Pasję do poszukiwania wciąż nowych form pracy z dzieckiem poszerzając jego wiedzę i umiejętności oraz rozbudzając w nim jego talenty i potencjał twórczy
Personel administracyjno-obsługowy posiadający:
- Odpowiednie przeszkolenie zawodowe
- Wysoki poziom kultury osobistej
- Postawę świadczącą o życiu wg wartości chrześcijańskich
- Umiejętność tworzenie pozytywnej atmosfery
Baza przedszkola:
- Odpowiednia ilość pomieszczeń: sala zajęć i zabaw dla dzieci, szatnia, jadalnia, toaleta
- Pomieszczenia wyróżniające się funkcjonalnością, czystością i estetyką
- Sala wyposażone w: tematyczne kąciki zabaw, zabawki, pomoce dydaktyczne, sprzęt multimedialny
- Duży i bezpieczny plac zabaw dla dzieci. Jest on wyposażony w różnorodny sprzęt odpowiadający wymaganiom BHP oraz spełniający oczekiwania najmłodszych. Dzieci korzystają również z zielonych trawników znajdujących się wokół całego przedszkola, gdzie w centralnym miejscu umieszczona jest Grota Matki Bożej
Priorytetami w roku szkolnym 2023/2024 jest:
- „Nasz Zygmuncie Święty do dzieci uśmiechnięty” – Rozwijanie wiary i przybliżanie postaci Św. Zygmunta Gorazdowskiego, Założyciela Zgromadzenia Sióstr Św. Józef
- „Mali odkrywcy przyrody” –Kształtowanie prawidłowych postaw proekologicznych
Dalsza praca nad koncepcją:
1. Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji, żeby mógł z nią pracować.
2. Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego grona pedagogicznego.
3. Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek w Koncepcji.
4. Rodzice zapoznają się z Koncepcją na zebraniach grupowych.